Gry i zabawki edukacyjne

Gry i zabawki edukacyjne to dość mało popularna formuła spędzania wolnego czasu, która oprócz tego zadania (współczesny człowiek ma coraz więcej czasu do własnej dyspozycji) potrafi rozwijać wiele innych cech i umiejętności, także takich o które byśmy je nie podejrzewali. A jest w czym wybierać bo oprócz typowych gier edukacyjnych np nauki języków obcych, podstaw matematyki czy ekonomii, biznesu mamy także zabawki edukacyjne o rożnym poziomie skomplikowania.

Można w nie grać i bawić się indywidualnie ale najlepiej „smakują” w grupie odkrywając przed nami także wymiar społeczny naszych relacji, radość z ich podejmowania, utrzymywania i samego uczestnictwa w grupie. uczymy się wówczas nie tylko tego w co gramy ale przede wszystkim zaangażowania w ten bardzo ważny wymiar naszej aktywności.

Inną, choć trudną do uzyskania, korzyścią jest odłożenie telefonu. Tu niestety dla współczesnego człowieka stajemy wobec uzależnień behawioralnych, które same w sobie są trudnym orzechem do zgryzienia. Dlaczego tak jest? Miedzy innymi dlatego, że oprócz tradycyjnej chęci sięgnięcia po „uzależniacz” co jest odpowiedzią na aktywizację ośrodka nagrody w OUN mamy inne zobowiązania – właśnie społeczne. Telefon wkroczył w te sferę i w przeciągu ostatnich 14 lat (o czasie zdecydował tu postęp techniki) zawładnął zaspakajaniem potrzeb interakcji. Dodatkowo twórcy portali społecznościowych konsekwentnie dbają o to by dawać nam głaski społeczne za udział w ich grze.

W chwili obecnej telefon o możliwościach komputera wkracza w wielkim stylu w sferę potrzeb bezpieczeństwa (potrzeby wyższego rzędu już zawładnął) To bardzo silne potrzeby, które nie lubią odraczania gratyfikacji.

Dlatego walka z uzależnieniami (tzw behawioralnymi) jest na trudnej by nie rzec wprost przegranej pozycji. Szczególnie gdy chcemy by młody człowiek odłożył telefon. Wszelkie formy tak założonych celów będą nierealistyczne.

To co będzie chronić młodego człowieka przed uzależnieniem od telefonu jest wciąż znane (kierowanie przy tym uwagi na źródło jest błędem); to pozytywne wzorce połączone ze świadomością zagrożeń i konsekwencji, przynależność do pozytywnej grupy rówieśników, siła więzi rodzinnych, poczucie własnej wartości oparte na bliskich osobach, praktyki religijne lub jak kto woli rozwój moralny, szeroki wachlarz form spędzania czasu wolnego, odporność na techniki manipulacji oparta na wiedzy o działaniach (tu o manipulacjach) osób, grup, firm w sieci i mediach, ciekawość świata.

Tak więc by wyjść z uzależnień od mediów społecznościowych, gier czy portali społecznościowych nie patrzymy na źródła tych problemów bo tam nie ma rozwiązania. Zwykłe, przemocowe zabieranie telefonu, ograniczanie dostępu do sieci są skazane na fiasko. To już wiemy a więc co innego?

Gry edukacyjne w ramach pracy grupowej czy zabawki edukacyjne wykorzystywane w zajęciach grupowych mogą w tej walce pomóc chociażby z dwóch powodów. Na pewno rozszerzają wzorce i sposoby spędzania wolnego czasu wśród innych ludzi oraz jak każda praca realizowana konsekwentnie, przynoszą pozytywne rezultaty związane z samooceną, która z kolei może czerpać z naszych sukcesów (trening czyni mistrza). To oczywiście nie wszystkie walory tak spędzanego czasu.

Skip to content